رژیم اشغالگر قدس

حزب‌الله: سامانه ضد موشکی اسرائیل را نابود می‌کنیم

رژیم اشغالگر قدس

حزب‌الله: سامانه ضد موشکی اسرائیل را نابود می‌کنیم

افت شدید سطح آموزش در جامعه صهیونیستی

افت شدید سطح آموزش در جامعه صهیونیستی

مسئولان وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی یک هفته پیش و در آستانه سال تحصیلی جدید در مدارس این رژیم از لزوم انجام تغییرات اساسی در سیستم آموزشی خبر داده بودند و گزارش سالانه چند روز پیش سازمان کشورهای توسعه یافته " OECD " درباره سطح آموزش در کشورهای مختلف جهان این واقعیت را تایید کرده و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اسرائیل را در انتهای لیست مذکور قرار داد.

وقتی دانش آموزان و معلمان شرایط آموزشی رژیم صهیونیستی اعم از تراکم دانش آموزان در کلاس ها، حقوق معلمان و سرمایه گذاری های دولتی در بخش آموزش و پرورش را مناسب نمی دانند این مساله در واقع گویای این واقعیت است که اسرائیل تا چه حد در زمینه آموزشی عقب مانده است. البته اشاره به این مساله نیز لازم است که گزارش سالانه سازمان کشورهای توسعه یافته وضعیت سال های 2006 و 2007 را نیز شامل می شد

نسخه چاپی ارسال
افت شدید سطح آموزش در جامعه صهیونیستی
[ 14/09/2009 - 12:40 ب.ظ ]

 

مسئولان وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی یک هفته پیش و در آستانه سال تحصیلی جدید در مدارس این رژیم از لزوم انجام تغییرات اساسی در سیستم آموزشی خبر داده بودند و گزارش سالانه چند روز پیش سازمان کشورهای توسعه یافته " OECD " درباره سطح آموزش در کشورهای مختلف جهان این واقعیت را تایید کرده و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اسرائیل را در انتهای لیست مذکور قرار داد.

وقتی دانش آموزان و معلمان شرایط آموزشی رژیم صهیونیستی اعم از تراکم دانش آموزان در کلاس ها، حقوق معلمان و سرمایه گذاری های دولتی در بخش آموزش و پرورش را مناسب نمی دانند این مساله در واقع گویای این واقعیت است که اسرائیل تا چه حد در زمینه آموزشی عقب مانده است. البته اشاره به این مساله نیز لازم است که گزارش سالانه سازمان کشورهای توسعه یافته وضعیت سال های 2006 و 2007 را نیز شامل می شد.

این گزارش خاطر نشان شده است که معلمان و دانش آموزان هر کشوری به نوبه خود از تراکم کلاس های درس رنج می برند و این مساله در اسرائیل از شدت بیشتری برخوردار است؛ به طوری که در هر کلاس درس مدارس ابتدایی به طور متوسط 27 دانش آموز و در کلاس های دوره راهنمایی 32.8 نفر است.

شیلی، ژاپن و کره از جمله کشورهای دارای تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس و در مقابل کشورهایی مانند چک، روسیه، ایسلند، اسلوونی و لوکزامبورگ با میانگین کمتر از 20 نفر دانش آموز در هر کلاس آرامترین کلاس های درس را در میان کشورهای مختلف جهان دارند.

البته این مساله را نیز باید در نظر گرفت که معلمان اسرائیلی علاوه بر نگرانی نسبت به تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس، از پایین بودن حقوق خود نسبت به معلمان بسیاری از کشورهای توسعه یافته ناراحت هستند و آنها حقوقی در حدود نیمی از حقوق معلمان کشورهای دیگر است.

علاوه بر این، در حالی که حقوق معلمان در کشورهای دیگر به تناسب سوابق تدریس هر ساله آنها افزایش می یابد، در اسرائیل تنها پس از 15 سال تدریس، 1500 دلار (برابر با 55 شیکل) در سال به حقوق معلمان افزوده می شود.

اما این گزارش به تعداد ساعات کاری کم معلمان اسرائیلی نیز اشاره کرده و می گوید معلمان دوره دبیرستان در اسرائیل سالانه 945 ساعت تدریس می کنند که این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر توسعه یافته که معلمان آنها 1159 ساعت در طول یک سال تحصیلی تدریس می کنند، کمتر است.

وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته با تشکیل جلسه ای آمارهای مربوط به سال 2007 را تایید کرده و اصلاحات اخیر آغاز شده در مدارس ابتدایی به منظور افزایش حقوق معلمان و افزایش ساعت های درسی روزانه را امیدوار کننده ندانستند.

تمامی این آمارها و اطلاعات مربوط به سیستم آموزشی رژیم صهیونیستی در پایین بودن سرمایه گذاری های بخش آموزش و پرورش این رژیم نسبت به کشورهای دیگر سازمان OECD جلوه می کند و در حالی که کشورهای مذکور سالیانه بودجه ای در حدود 94 هزار دلار برای هر دانش آموز اختصاص می دهند، این میزان در اسرائیل تنها 64.683 دلار است.

هر چند که وضعیت آموزشی دانش آموزان اسرائیلی نسبت به کشورهایی مانند مکزیک، اسلواکی و برزیل که سالیانه تنها 40 هزار دلار برای هر دانش آموز هزینه می کنند، بهتر است، اما در مقایسه با کشورهایی مانند اتریش، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، انگلیس، آمریکا و لوکزامبورگ که سالیانه بودجه ای در حدود 100 هزار دلار را برای دانش آموزان مدارس خود اختصاص می دهند، فاصله زیادی میان آنها دیده می شود.

آمارهای بررسی شده از سوی سازمان تحقیق و تفحص اسرائیل، سیر نزولی نگران کننده ای را در زمینه سرمایه گذاری در فاصله سال های 1995 تا 2006 نشان می دهد به طوری که میزان سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته 39 درصد رشد داشته است، اما این میزان در اسرائیل از 9 درصد فراتر نمی رود.

تنها آمار امیدوار کننده در وضعیت آموزشی رژیم صهیونیستی بالا بودن میانگین افراد دارای تحصیلات عالیه در اسرائیل در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا، دانمارک، فنلاند، اسپانیا و نروژ است که البته نسبت به کشورهایی مانند کانادا و روسیه باز هم در سطح پایین تری قرار دارد.

"جدعون ساعر" وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود اظهار داشت که فاصله زیاد وضعیت آموزشی اسرائیل با دیگر کشورهای توسعه یافته نیاز به وضع استراتژی ملی به منظور سرمایه گذاری مطلوب در این بخش را مطرح می کند.

نیازهای بخش آموزش در اکثر کشورهای جهان به دلایل مختلف در حال افزایش است و باید اصلاحاتی اساسی در این زمینه صورت گیرد که این اصلاحات در اسرائیل باید زمینه هایی مانند افزایش حقوق معلمان و ساعت های کاری هفتگی آنان را در برگیرد.

البته این روند باید در سطوح بالاتر آموزشی نیز رعایت شود و به جای تاکید بر مواد درسی باید بیشتر بر روی بازده و خروجی بخش آموزش تاکید شود؛ چرا که جهان پیشرفت های اساسی را شاهد بوده و رقابت در این زمینه هر روز تنگاتنگتر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد